Eläinalalla mainostettavat tuotteet riippuvat siitä, mitä eläinalan osa-aluetta tarkastelee. Tuotantoeläinpuolella mainostetaan erilaisia eläinperäisiä tuotteita, sekä eläinten avulla tuotettuja palveluita, kuten maatilamatkailuja, alpakkavaelluksia sekä eläinavusteista toimintaa. Pieneläinpuolella mainostetaan esimerkiksi lemmikkieläintarvikkeita, sekä erilaisia koulutus-, hoito- ja terveyspalveluita. Valitsin tätä tehtävää varten pieneläinklinikan mainoksen, jossa mainostetaan tulevia rokotustapahtumia. Mainos on julkaistu Punaturkki Oy:n Facebook-sivuilla 13.1. klo 9.00.
Tällä mainoksella on selkeä tavoite: sillä koetetaan tavoittaa mahdollisimman monia kanien, frettien ja koirien omistajia, joiden lemmikkien rokotukset eivät ole ajantasalla. Joukkorokotustapahtumissa saadaan samalle päivälle niputettua iso jokko nopeita helposti yhdistettäviä eläinlääkärikäyntejä, joka on paitsi tehokasta klinikalle, voi tuoda selviä säästöjä myös lemmikin omistajalle. Esimerkiksi freteille ei tällä hetkellä edes saa sopivia rokotteita yksittäinampulleissa, vaan ainoa saatavilla oleva rokote myydään 250 annoksen pulloissa, joka säilyy avattuna vain muutaman tunnin. Niinpä yksittäisten frettien rokottaminen on harvemmin kannattavaa. Se että mahdollisimman moni saman alueen samanlajisista eläimistä on rokotettu, antaa myös myös laumasuojaa ja ehkäisee tartuntojen leviämistä. Mainoksessa siis selvästi vedotaan omistajien vastuuntuntoon ja tarpeeseen suojata oma lemmikki. Samalla tuodaan esille omista asiakkaista huolehtiminen toteamalla, että vanhoille jo rokotetuille asiakkaille on tulossa asiasta myös henkilökohtainen muistutus.
Oma huomioni kiinnittyi mainoksessa ensimmäiseksi frettiin, sillä frettejä näkee mainoksissa vähemmän. Frettien rokotteissa on myös ollut saatavuusvaikeuksia, miksi fretti joukkorokotusmainoksessa pisti silmään erityisen positiivisella tavalla. Tämä mainos on rakenteeltaan hyvin simppeli: siinä lyhyt teksti mainostettavasta palvelusta, ja pari mainostettavaan palveluun liittyvää kuvaa. Kuvien tehtävä on kiinnittää erityisesti kani- ja fretti-ihmisten huomio, teksti kertoo tarkemmin mistä on kyse. Mainokseen ei ole lisätty liikkuvia elementtejä, kuten videokuvaa tai ääntä. Mainoksen teksti on asiallista ja toteavaa. Siinä ei hypetetä tai luoda mielikuvia, vaan kerrotaan mitä on tulossa ja koska. Mainostettavan palvelun luotetaan selvästi olevan sellainen, joka kaupittelee itse itsensä ilman sen tarkempaa kuvailua ja ylisanoja.
Mielestäni mainos on onnistunut: se onnistuu välittämään tietoa tulossa olevista tapahtumista, ja kuvat on valittu mainostettavan palvelun mukaan. Mainos on helppo jakaa kyseisten lajien lajiryhmiin, ja siitä käy selkeästi ilmi mitä se koskee. Mainos on ehkä rakenteeltaan hyvin perus, eikä se erotu taidokkaalla kuvankäsittelyllä tai effekteillä. Mainostettava palvelu on kuitenkin eläintenomistajille hyvin keskeinen, ja palveluntarjoajan valintaan useimmilla vaikuttaa ensisijaisesti ajankohta ja sijainti, sillä palvelu hankitaan nimenomaan tarpeeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti